Nya inlägg

Öka säkerheten med fordonsbelysning

Att vara mer effektiv betyder inte att man ska behöva stressa mer än tidigare, utan att vara mer effektiv handlar i grunden om planering och struktur. Många av vägarna i Norrbotten är dåligt belysta och skogspartierna är inte att leka med, det gäller att vara vaksam när man kör då faror lurar vid varje kurva. Många bilister använder gamla halogen strålkastare än idag vilket inte alls ger samma spridning av ljuset som led lampor. Att installera externa lampor på bilen är att föredra vilket ökar säkerheten och gör en mer effektiv när man kör i mörker.

 

Led ramp är förstavalet som extraljus

Extraljus har under lång period varit det självklara valet bland bilister, men nu ser vi ett tecken på förändring. Nya IP68 och IP69-klassade ramper har blivit förstavalet som extraljus. En led ramp skiljer sig en del i utformningen och ger ett mer slimmat utseende som följer bilens estetiska fina linje. Detta är den största anledningen till att bilister hellre väljer en led ramp före de stora rund lamporna som kan uppfattas som ganska klumpiga. Ramperna fungerar minst lika bra som extraljus men det gäller att se upp så man inte får en budget ramp som går sönder efter bara några dagar. Om du jämför en billig led ramp med en dyrare sådan så kommer det skilja sig mycket i form av räckvidd och lumen, d.v.s ljusstyrka. Tänk på att välja en ljusramp i mellansegmentet som levereras med en minimum garanti på 2 år eller längre. Undvik ljusramper med 1 års garanti, dom strular i regel inom loppet av 6-12 månader.